Werkplekleren ontwerpen met EDIT

Werkplekleren ontwerpen met Edit

Ben je onderwijsontwikkelaar, docent, werkbegeleider, praktijkopleider of op een andere manier bezig met leren op de werkplek? Dan kun je EDIT gebruiken voor het ontwerp van je leerinterventie!

Waarom werkplekleren?

Veel ontwikkelvragen of leerdoelen lenen zich bij uitstek voor leren op de werkplek. Werkplekleren:

  • vindt plaats op het juiste moment;
  • motiveert;
  • heeft geen transfer nodig;
  • beklijft langer.

Je kunt precies werken aan datgene dat jij, of je team, nodig heeft. Samen leren en veranderen. Je ziet direct resultaat van je inspanningen in je werk en profiteert hier duurzaam van. Bovendien is er een sterke relatie tussen leren op de werkplek en werkplezier.

Daarnaast zijn er nog een aantal logistieke en financiële voordelen van werkplekleren:

  • het is gemakkelijker in te passen in roosters en/of drukke werkzaamheden.
  • er is minder verlettijd en de daarmee gepaard gaande kosten.

Uitgangspunten van werkplekleren

Als je het leren op de werkplek effectief en efficiënt wil laten verlopen is het belangrijk om daarnaast rekening te houden met de volgende vijf uitgangspunten:

  1. Ontwikkelvraag verhelderen,
  2. Samen leren stimuleren,
  3. Flexibel leren mogelijk maken,
  4. Regie van de lerende versterken,
  5. Leer- en werkomgeving optimaliseren.

Hierover kun je meer lezen op onze internetpagina over werkplekleren. Onder het kopje ‘randvoorwaarden‘ hebben wij hulpmiddelen verzameld om met deze uitgangspunten aan de slag te gaan.

Hoe vind ik werkvormen voor Werkplekleren met EDIT?

Ga in EDIT op zoek naar werkplekleren en maak gebruik van de zoekfilters:

Werkplekleren



Werkleren: al het leren dat je doet tijdens je werk, op de werkvloer ter verbetering van jezelf in dat werk of ter verbetering van de uitvoering van het werk.

Werkplekopleiden: Leren op de werkplek in het kader van een opleiding.

Het verschil ligt in de focus. Bij werkleren gaat het om het verbeteren van het werk, bij werkplekopleiden op de leeropbrengst voor het individu.

Ontwikkeldoel

Leervoorkeur

Wat wil je nu daadwerkelijk dat er gaat gebeuren?
Je krijgt je ontwikkeldoel helder als je goed de vraag achter de vraag analyseert. Wil je zelf beter worden in iets, is het nodig dat er iets nieuws ontdekt wordt, moeten vastgelopen patronen worden losgemaakt?
We onderscheiden 7 ontwikkeldoelen gebaseerd op de grondtonen van Manon Ruijters.

Welke leervoorkeur heb jij of de lerende?
Naast dat je kijkt naar wat je wilt bereiken kun je ook kijken naar hoe je dat wilt bereiken. Daarbij kun je kijken hoe je zelf het liefste leert (ik ben liever samen aan de slag dan vooraf alleen alles uitpluizen), of hoe het nieuwe dat geleerd dient te worden door jou het beste geleerd kan worden (bloedprikken leer je het liefst door te oefenen, niet alleen door een boek te lezen). Voor het onderscheid in leervoorkeuren maken we gebruik van de theorie van Manon Ruijters.

Situatie

Groepsgrootte

Online (met gebruik van internetverbinding) of offline?

Een kleine groep = tot 7 personen of een grote groep.

In de werkvormen zie je iconen staan voor groepsgrootte, hoe vaak je bij elkaar komt, hoelang elke sessie duurt en of de werkvorm online, offline of allebei toegepast kan worden. Daaronder vind je de iconen voor offline en/of online.