Hackathon

Een hackathon is een werkvorm waarin groepen studenten ‘non-stop’ gedurende een afgebakende tijd (hele of halve dag) een oplossing bedenken voor een ingebracht of aangereikt probleem. 

Deze werkvorm leent zich goed voor het begrijpen, toepassen en analyseren van het geleerde, als ook het ontwikkelen van een nieuw idee, oplossing, ontwerp of product. 

Wat leert de student?

De student ‘hackt’ in teamverband een complex probleem. Samenwerken, het probleem doorgronden, brainstormen, besluiten nemen en toewerken naar (tussentijdse) resultaten staan centraal in deze werkvorm.  

Wat doet de student?

In groepen bedenken studenten een oplossing voor een probleem. Plenair presenteert iedere groep hun resultaat waarop andere groepen feedback geven.  

Wat doet de docent?

  1. Introduceer het probleem.
  2. Leg de randvoorwaarden van een Hackathon uit.
  3. Deel de groepen in of laat studenten zelf een groep vormen.
  4. Coach groepen op inhoud en samenwerking (groepsdynamiek).
  5. Geef feedback op de oplossing en samenwerking.
  6. Reflecteer plenair op deze manier van werken. Wat heeft het de student gebracht? 

Variatiemogelijkheden

Interprofessionele variant:
Studenten van verschillende professies/opleidingen kraken gezamenlijk een complex cliëntprobleem in aanwezigheid van de cliënt. In de nabespreking reflecteren ze op de ervaringen met interprofessioneel samenwerken. 

Kenmerken

Niveau van leren: , , ,
Werkvorm voor: ,
Situatie: ,
Groepsgrootte: