Magazine ontwikkelen

Met de werkvorm (online) magazine ontwikkelen, verdiepen studenten zich in onderwerpen waarvan teksten worden geschreven passend bij de doelgroep en op aantrekkelijk wijze gepresenteerd.

Wat leert de student?

De student leert een vertaalslag te maken van wetenschappelijke informatie naar publieksvriendelijke en/of populairwetenschappelijke media. Hij scheidt hoofd en bijzaken, schrijft passende teksten en leert teksten te redigeren van medestudenten.

Wat doet de student?

  1. Bestudeert literatuur.
  2. Zoekt verdiepende informatie waar nodig.
  3. Scheidt hoofd- en bijzaken.
  4. Analyseert de doelgroep.
  5. Verwerkt informatie in eigen woorden en vertaalt deze naar teksten afgestemd op de doelgroep.
  6. Maakt in de werkgroep afspraken over de werkverdeling.
  7. Redigeert teksten van medestudenten.
  8. Stelt het magazine samen.
  9. Verwerkt feedback.

Wat doet de docent?

  1. Geef de opdracht een (online) magazine te ontwikkelen en geef toelichting op de criteria (bijvoorbeeld middels een rubric) waaraan het magazine moet voldoen. Geef bijvoorbeeld een sjabloon of pagina-indeling.
  2. Ondersteun de studenten bij het schrijven van het magazine. Dit kan door beschikbaar te zijn voor vragen, tips te geven of alternatieve perspectieven aan te dragen.
  3. Geef feedback, eventueel op basis van beoordelingscriteria (bijvoorbeeld middels een rubric).

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Rubrics (Brightspace)
  • Kenmerken

    Niveau van leren: , , ,
    Groepsgrootte: ,