Kennisclips ontwikkelen

Als studenten zelf een kennisclip ontwikkelen verdiepen zij zich in de leerstof en oefenen daarmee. Een kennisclip of educatieve video leent zich goed voor kennisoverdracht en het aanleren van procedures, en voor het op gang brengen van een discussie. 

Wat leert de student?

De student kritisch naar het onderwerp (de leerstof) te kijken en deze samen te vatten. Hoofd- en bijzaken onderscheiden maken hiervan deel uit. De student maakt met groepsgenoten afwegingen welke kennis relevant is om over te brengen in de afspeeltijd (maximaal 7 minuten) van de kennisclip. De student leert daarnaast: 

  • beknopt te zijn; 
  • na te denken over leerdoelen; 
  • een script te schrijven; 
  • een video op te nemen. 

Wat doet de student?

  1. Werkt alleen, in duo’s of in een kleine groep aan de kennisclip. 
  2. Analyseert de aangereikte inhoud.  
  3. Bepaalt de leerdoelen voor de kennisclip.  
  4. Bepaalt de opbouw van de kennisclip.  
  5. Maakt een script voor de kennisclip waarin alle inhoud, beelden en overgangen beschreven staan. 
  6. Laat het script redigeren door een medestudent of de docent. 
  7. Neemt de kennisclip op. 
  8. Monteert de kennisclip. 
  9. Vraagt de docent om feedback. 

Wat doet de docent

  1. Geef de opdracht om een kennisclip te ontwikkelen.  
  2. Licht de criteria toe waaraan de kennisclip moet voldoen. Geef eventueel een format voor het script. 
  3. Verwijs studenten zo nodig naar het team Radboud Educational Clips voor advies over het opnemen en monteren van de kennisclip.  
  4. Geef feedback. 

Variatiemogelijkheden

Studenten maken de kennisclip interactief door hotspots met extra informatie en links toe te voegen. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Kaltura Capture
  • Kaltura Video Quiz
  • Kenmerken

    Niveau van leren: , ,
    Werkvorm voor: ,
    Groepsgrootte: , ,