Responsiecollege

Met een responsiecollege bied je grote groepen studenten informatie en vakinhoud, en staat het bespreken ervan centraal. Je kunt het responsiecollege inzetten als variant op het hoorcollege, of ter voorbereiding op een tentamen, stage of omvangrijke opdrachten.  

Wat leert de student?

Tijdens een hoorcollege neemt de student de aangeboden informatie tot zich. Hij/zij verwerkt de leerstof door actief te luisteren en aantekeningen te maken. 

De student leert onder woorden te brengen wat hij wel en niet weet, door te vragen waar nodig en feedback van de docent te verwerken. 

Wat doet de student?

  1. Bestudeert vooraf beschikbaar gestelde literatuur en artikelen.
  2. Stuurt vooraf vragen naar de docent.
  3. Neemt deel aan het responsiecollege.
  4. Maakt aantekeningen.
  5. Stelt vragen die verhelderend, verdiepend of verbredend van aard zijn.
  6. Verwerkt eventuele feedback. 

Wat doet de docent?

  1. Verstrek vooraf literatuur, artikelen en dergelijke zodat de studenten zich kunnen voorbereiden.
  2. Nodig studenten uit om hun vragen vooraf in te dienen.
  3. Stem, als je die gebruikt, je Powerpoint presentatie goed af op je verhaal.
  4. Stem je verhaal af op de vooraf ingestuurde vragen van studenten.
  5. Geef het college.
  6. Beantwoord vragen van studenten en geef hen feedback.  

Variatiemogelijkheden

  • Spits de inhoud toe op een bepaald deelonderwerp of een opdracht, waarmee het meer de vorm van een vragenuur of consult krijgt. 
  • Verzorg het college online. Zie de werkvorm Webinar
  • Geef studenten tussendoor een oefenopdracht. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Wooclap
  • Discussions (Brightspace)
  • Kenmerken

    Niveau van leren:
    Groepsgrootte: ,