Bring Your Own Patient/Client

Bij deze werkvorm nodig je studenten uit zich te verplaatsen en te verdiepen in het leven van een patiënt of client en zijn of haar casus gedurende een langere periode te volgen, zowel in de privésituatie als tijdens de behandelsituaties.  

Wat leert de student?

De student ervaart de dynamiek van een casus en de invloed hiervan op het leven van de patiënt/client en zijn naasten, in alle facetten. Hij leert om emoties, gedachten en vragen van de patiënt/client beter te begrijpen. Daarnaast leert de student constructief te communiceren met de patiënt/client en reflecteert hij op zijn eigen sterke en zwakke punten. Daarvoor stelt de student persoonlijke leerdoelen op. 

Wat doet de student?

  1. Zoekt een patiënt/client uit eigen omgeving of via via en gaat in gesprek over de casus en hoe de patiënt/client en zijn omgeving zijn situatie ervaart. Bijvoorbeeld een patiënt met chronische ziekte of een client met een strafzaak. 
  2. Stelt persoonlijke leerdoelen op. 
  3. Gaat mee naar bezoeken aan de diverse behandelaars.  
  4. Vraagt feedback aan de patiënt/client over zijn persoonlijke leerdoelen.  
  5. Schrijft over de ervaringen en inzichten een verslag.  

Wat doet de docent?

  1. Geef de opdracht om een patiënt/client met een geschikte casus te zoeken.
  2. Organiseer tussentijdse coachbijeenkomsten om de voortgang te bespreken: zijn er voldoende afspraken om mee te gaan naar behandelaars, vraag je om feedback etc. Daarnaast stimuleer studenten om regelmatig tussentijds te reflecteren op de persoonlijke leerdoelen.
  3. Geef feedback op het verslag. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Documentation Tool (H5P)
  • Assignments (Brightspace)
  • Portflow
  • Kenmerken

    Werkvorm voor: ,
    Situatie: ,
    Groepsgrootte: