Rollenspel

Een rollenspel is een ervaringsgerichte werkvorm waarbij een (vereenvoudigde) werkelijkheid wordt nagebootst. Hierin gaat het vooral om het interpersoonlijke aspect, anders dan bij een simulatie

Wat leert de student?

Tijdens een rollenspel voert de student een dialoog met een tegenspeler. Vooraf bestudeert en analyseert de student een casus. De gesimuleerde situatie uit de werkpraktijk is bijvoorbeeld een probleem of beleidsoplossing. Op basis van de aanwezige kennis en vaardigheden voert een student handelingen uit en reageert daarmee op de tegenspeler. Dit gebeurt ook mondeling. Door reflectie leert de student kritisch naar eigen handelen te kijken en het ontstane effect op de situatie/tegenspeler.  

Wat doet de student?

  1. Bestudeert vooraf relevante literatuur zoals procedures en werkwijzen.
  2. Leest de casus. 
  3. Analyseert de probleemstelling. 
  4. Denkt na over passende acties en voert deze uit. 
  5. Voert de dialoog en reageert op zijn tegenspeler(s). 
  6. Analyseert het effect van de acties. 
  7. Reflecteert op de toegepaste werkwijze/ondernomen acties en het effect daarvan op het resultaat. 
  8. Vraagt aan/krijgt feedback van docent of medestudenten. 
  9. Probeert handelingsalternatieven in vervolg van situatie uit. 

Wat doet de docent?

  1. Bied studenten ter voorbereiding materialen zoals procedures en werkwijzen. 
  2. Werk de casus uit en deel deze met studenten.  
  3. Schrijf de rol van de tegenspeler. 
  4. Deel de studenten op in groepjes en verdeel de rollen. 
  5. Baken de tijd af en bied studenten begeleiding in de uitvoering van de opdracht. 
  6. Moedig het geven van feedback aan en/of geef zelf feedback op vorm en inhoud. 
  7. Reflecteer na afloop met studenten op hoe zij het proces hebben doorlopen. 

Variatiemogelijkheden

Je kunt een trainingsacteur of lotusslachtoffer uitnodigen om te acteren in een rol.

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • TrainTool
  • Kenmerken

    Niveau van leren: , ,
    Groepsgrootte: ,