Hoorcollege
In een hoorcollege bied je grote groepen studenten kennis en vakinhoud aan. Ook kun je studenten ruimte bieden om vragen te stellen of een kleine oefening mee te geven.
Wat leert de student?
Tijdens een hoorcollege neemt de student de aangeboden informatie tot zich. Hij/zij verwerkt de leerstof door actief te luisteren en aantekeningen te maken.
Wat doet de student?
- Bestudeert vooraf beschikbaar gestelde literatuur en artikelen.
- Neemt deel aan het hoorcollege.
- Luistert naar het verhaal van de docent.
- Maakt aantekeningen.
- Stelt vragen die verhelderend, verdiepend of verbredend van aard zijn.
Wat doet de docent?
- Verstrek vooraf literatuur, artikelen en dergelijke zodat de studenten zich kunnen voorbereiden.
- Oefen vooraf je verhaal zodat het vloeiend loopt.
- Stem, als je die gebruikt, je Powerpoint presentatie goed af op je verhaal.
- Wissel je verhaal af met stellingen of kleine opdrachten die de studenten aan het denken zetten.
- Geef het hoorcollege.
- Wissel je verhaal af met stellingen of kleine opdrachten die de studenten aan het denken zetten.
- Beantwoord vragen van studenten.
Variatiemogelijkheden
- Laat studenten vooraf vragen insturen en stem daar je hoorcollege op af.
- Geef studenten ruim de gelegenheid om vragen te stellen. Zie de werkvorm Responsiecollege.
- Maak opnames van je hoorcollege en publiceer deze zodat ze later terug te kijken is. Zie de werkvorm Weblecture.
- Verzorg het college live online, zodat studenten vragen kunnen stellen tijdens het college. Zie de werkvorm Webinar.
Ervaring van een collega
Docent aan de Faculteit der RechtsgeleJasper Krommendijk, docent aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, betrekt de studenten door zijn hoorcolleges interactiever te maken. Lees hier meer.
Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm
Kenmerken
Werkvorm voor: Leerstof aanreiken, Voorkennis activeren
Groepsgrootte: Grote groep, Plenair