Van tekst naar schema

Op basis van een geschreven tekst maken studenten een schema waarin inhoudelijke verbanden worden weergegeven. Op deze wijze draagt de werkvorm bij aan een beter begrip van de lesstof en het onthouden van de kernpunten en verbanden. 

Lees meer Van tekst naar schema

Jigsaw Methode

Bij de Jigsaw methode bestuderen studenten ieder een deel van de leerstof, leggen ze de essentie ervan uit aan hun groepsleden en maken ze gezamenlijk een samenvatting.

Lees meer Jigsaw Methode

Associëren

Door te associëren kunnen studenten verbanden leggen tussen reeds aanwezige kennis en nieuw aangereikte leerstof. Ook kun je een creatief denkproces op gang brengen. Je kunt associëren gebruiken om voorkennis te activeren of leerstof beter te onthouden en te begrijpen.

Lees meer Associëren

Denken-delen-uitwisselen

Denken-delen-uitwisselen is een werkvorm voor samenwerkend leren. De werkvorm is goed toe te passen om voorkennis te activeren, te brainstormen, overeenkomsten en verschillen te identificeren, etc. Aan de hand van een (denk)vraag of opdracht worden studenten in de gelegenheid gesteld alles wat ze (nog) weten van het betreffende onderwerp op te schrijven.

Lees meer Denken-delen-uitwisselen

Weblecture bekijken

Een weblecture is een video-opname van een hoorcollege, die online beschikbaar is voor studenten die de betreffende cursus volgen. Via een weblecture biedt je grote groepen studenten kennis en vakinhoud. 

Lees meer Weblecture bekijken

Presentatie geven

De student presenteert een bepaald onderwerp aan medestudenten en de docent, en beantwoordt hun vragen.

Lees meer Presentatie geven

Kennisclip bekijken

Een kennisclip of educatieve video is een korte video die je inzet als aankondiging (teaser), voorbereiding, toelichting, uitleg of samenvatting van een bepaald onderwerp. De leerdoelen zijn leidend voor de precieze vorm van de kennisclip.

Lees meer Kennisclip bekijken

Forumdiscussie

Een forumdiscussie is een uitwisseling van standpunten aan de hand van een uiteenzetting over een bepaald onderwerp. De discussie wordt ingeleid en geleid door een voorzitter en vindt plaats tussen een aantal uitgenodigde experts (het forum). De studenten (de toehoorders) kunnen reageren op de door het forum gevoerde discussie.

Lees meer Forumdiscussie

E-learningmodule

Een e-learningmodule of e-module is een bundeling van digitale interactievormen zoals vraagtypen, video’s, animaties en spelelementen. De leerdoelen zijn leidend voor welke interacties passend zijn. Een e-module leent zich goed voor kennisoverdracht, zelfstandig oefenen en het aanleren van procedures.

Lees meer E-learningmodule

Collegetour

Tijdens een collegetour gaan studenten actief in gesprek met een (externe) deskundige over een specifiek onderwerp.

Lees meer Collegetour