Weblecture bekijken

Een weblecture is een video-opname van een hoorcollege, die online beschikbaar is voor studenten die de betreffende cursus volgen. Via een weblecture biedt je grote groepen studenten kennis en vakinhoud. 

Wat leert de student?

Tijdens een hoorcollege neemt de student de aangeboden informatie tot zich. Hij/zij verwerkt de leerstof door actief te luisteren en aantekeningen te maken.

Wat doet de student?

  1. Bestudeert vooraf beschikbaar gestelde literatuur en artikelen.
  2. Bekijkt online de weblecture
    • Heeft daarbij de mogelijkheid om (alleen) bepaalde delen of fragmenten van de weblecture te bekijken. 
    • Heeft daarbij de mogelijkheid om (delen van) de weblecture opnieuw te kijken. 
  3. Maakt aantekeningen.  
  4. Kan achteraf aan de hand van de tijdcodes van fragmenten vragen stellen aan de docent. 

Wat doet de docent?

  1. Verstrek vooraf literatuur, artikelen en dergelijke zodat de studenten zich kunnen voorbereiden.
  2. Oefen vooraf je verhaal zodat het vloeiend loopt.
  3. Stem, als je die gebruikt, je Powerpoint presentatie goed af op je verhaal.
  4. Wissel je verhaal af met stellingen of kleine opdrachten die de studenten aan het denken zetten.
  5. Het starten en eindigen van de opname gebeurt automatisch binnen de ingeroosterde collegetijden.
  6. Knip naderhand waar nodig stukjes opname weg. 
  7. Voeg oefenvragen in en laat op die manier studenten oefenen met de collegestof. 

Variatiemogelijkheden

  • Laat studenten vooraf vragen insturen en stem daar je college op af.  
  • Verzorg het college live in een collegezaal. Zie de werkvormen Hoorcollege en Responsiecollege
  • Verzorg het college live online, zodat studenten vragen kunnen stellen tijdens het college. Zie de werkvorm Webinar. 
  • Maak een samenvatting van een reeks weblectures van een cursus, door de belangrijkste stukjes van de weblectures achter elkaar te monteren. 
  • Voeg oefenvragen toe aan de weblecture. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Weblectures
  • Kenmerken

    Niveau van leren: ,
    Situatie: ,
    Groepsgrootte: ,