Van tekst naar schema

Op basis van een geschreven tekst maken studenten een schema waarin inhoudelijke verbanden worden weergegeven. Op deze wijze draagt de werkvorm bij aan een beter begrip van de lesstof en het onthouden van de kernpunten en verbanden. 

Lees meer Van tekst naar schema

Dilemma’s

Dilemma’s kun je gebruiken om een onderwerp uit te lichten waarover in een vakgebied meerdere tegenstrijdige standpunten/hypothesen bestaan. Met deze werkvorm kun je voorkennis activeren, leerstof aanreiken en/of oefenen.

Lees meer Dilemma’s

Associëren

Door te associëren kunnen studenten verbanden leggen tussen reeds aanwezige kennis en nieuw aangereikte leerstof. Ook kun je een creatief denkproces op gang brengen. Je kunt associëren gebruiken om voorkennis te activeren of leerstof beter te onthouden en te begrijpen.

Lees meer Associëren

Denken-delen-uitwisselen

Denken-delen-uitwisselen is een werkvorm voor samenwerkend leren. De werkvorm is goed toe te passen om voorkennis te activeren, te brainstormen, overeenkomsten en verschillen te identificeren, etc. Aan de hand van een (denk)vraag of opdracht worden studenten in de gelegenheid gesteld alles wat ze (nog) weten van het betreffende onderwerp op te schrijven.

Lees meer Denken-delen-uitwisselen

Weblecture bekijken

Een weblecture is een video-opname van een hoorcollege, die online beschikbaar is voor studenten die de betreffende cursus volgen. Via een weblecture biedt je grote groepen studenten kennis en vakinhoud. 

Lees meer Weblecture bekijken

Presentatie geven

De student presenteert een bepaald onderwerp aan medestudenten en de docent, en beantwoordt hun vragen.

Lees meer Presentatie geven

Kennisclip bekijken

Een kennisclip of educatieve video is een korte video die je inzet als aankondiging (teaser), voorbereiding, toelichting, uitleg of samenvatting van een bepaald onderwerp. De leerdoelen zijn leidend voor de precieze vorm van de kennisclip.

Lees meer Kennisclip bekijken

E-learningmodule

Een e-learningmodule of e-module is een bundeling van digitale interactievormen zoals vraagtypen, video’s, animaties en spelelementen. De leerdoelen zijn leidend voor welke interacties passend zijn. Een e-module leent zich goed voor kennisoverdracht, zelfstandig oefenen en het aanleren van procedures.

Lees meer E-learningmodule

Lagerhuisdebat

In een Lagerhuisdebat proberen twee partijen elkaar te overtuigen van de juistheid van hun visie op een stelling. De ene partij verdedigt de stelling, de andere valt die aan. Debaters veranderen tijdens een debat in principe niet van mening. Een debatleider laat individuele debaters aan het woord en op elkaar regeren, en een jury beoordeelt de bijdragen van de debaters. 

Lees meer Lagerhuisdebat

Hoorcollege

In een hoorcollege bied je grote groepen studenten kennis en vakinhoud aan. Ook kun je studenten ruimte bieden om vragen te stellen of een kleine oefening mee te geven.

Lees meer Hoorcollege