Denken-delen-uitwisselen

Denken-delen-uitwisselen is een werkvorm voor samenwerkend leren. De werkvorm is goed toe te passen om voorkennis te activeren, te brainstormen, overeenkomsten en verschillen te identificeren etc. 

Aan de hand van een (denk)vraag/opdracht worden studenten in de gelegenheid gesteld alles wat ze (nog) weten van het betreffende onderwerp op te schrijven.  

Wat leert de student?

Door interactie en discussie met medestudenten over een (denk)vraag/opdracht beklijft de leerstof beter.  

Wat doet de student?

Denken 

  1. Denkt individueel na over een vraag/opdracht en noteert zijn antwoorden. 

Delen 

  1. Deelt en bespreekt in zijn groepje alle antwoorden.
  2. Maakt een gezamenlijk product. 

Uitwisselen 

  1. Levert het gezamenlijke product in.
  2. Neemt actief deel aan de plenaire nabespreking. 

Wat doet de docent?

Denken 

  1. Geef studenten een goede (denk)vraag / opdracht.  
  2. Laat hen individueel over de vraag nadenken en hun antwoorden noteren. 

Delen  

  1. Deel de studenten in in groepjes van 2 à 3 personen. Laat studenten hun antwoorden in dit groepje met elkaar delen.
  2. Geef de groepjes opdracht om gezamenlijk een product te maken van hun antwoorden, door bijvoorbeeld de antwoorden te categoriseren, een gezamenlijk standpunt te formuleren of een top 3 te benoemen. 

Uitwisselen 

  1. Laat studenten hun gezamenlijk product tegelijkertijd inleveren, bijvoorbeeld op een (digitaal) prikbord.
  2. Bespreek plenair na.  

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Wooclap
  • Kenmerken