Dilemma’s
Dilemma’s kun je gebruiken om een onderwerp uit te lichten waarover in een vakgebied meerdere tegenstrijdige standpunten/hypothesen bestaan. Met deze werkvorm kun je voorkennis activeren, leerstof aanreiken en/of oefenen.
Wat leert de student?
De student onderzoekt verschillende standpunten t.a.v. een gegeven probleem of dilemma en leert deze standpunten te onderbouwen.
Wat doet de student?
- Inventariseert verschillende standpunten/hypotheses over een wetenschappelijk dilemma aan de hand van een aantal (gegeven) artikelen of informatiebronnen.
- Analyseert de standpunten.
- Onderbouwt/beargumenteert de standpunten.
- Rapporteert bijvoorbeeld schriftelijk of in een plenaire discussie.
Wat doet de docent?
- Formuleer een probleem of dilemma waar een antwoord op moet worden gevonden.
- Stel eventueel informatiebronnen beschikbaar.
- Deel de groep in tweeën en laat elke groep een standpunt analyseren en onderbouwen.
- Laat de groepen gezamenlijk discussiëren over de mogelijke redenen voor het uiteenlopen van deze standpunten.
- Geef aan op welke wijze studenten de argumenten rapporteren.
Variatiemogelijkheden
- Laat studenten een eigen standpunt innemen en hierover rapporteren of wijs een standpunt toe.
- Laat de studenten individueel aan een dilemma werken.
- Laat de argumenten in een blog of op een discussieforum plaatsen. Laat studenten op elkaars posts reageren.
- Plenair discussiëren in vorm van Lagerhuisdebat of de Vissenkom.
Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm
Kenmerken