Research Your Own Patient/Client

Bij deze werkvorm vraag je studenten om zich te verdiepen in het ziektebeeld van een patiënt of de zaak/het probleem van een cliënt. Bijvoorbeeld een patiënt met chronische ziekte of een cliënt met een strafzaak. 

Wat leert de student?

De student verdiept zich in het onderwerp en onderzoekt hiervan diverse aspecten. Aan de hand van de aanwezige kennis analyseert een student de casus. De student leert effectief te communiceren met de patiënt/cliënt om benodigde relevante informatie te verkrijgen. De student leert onderzoeksvaardigheden toe te passen op een specifiek soort onderzoek. Daarnaast plaatst de student het ziektebeeld of de zaak in een wetenschappelijke context met behulp van literatuuronderzoek. 

Wat doet de student?

  1. Benadert een patiënt/cliënt en gaat in gesprek over de casus/de zaak.  
  2. Stelt persoonlijke leerdoelen op ten aanzien van de casus. 
  3. Gaat met de patiënt/cliënt mee naar diverse behandelaars/stakeholders. 
  4. Verdiept zich in de wetenschappelijke literatuur van het ziektebeeld/de zaak. 
  5. Schrijft over ziektebeeld/de zaak een patiënt-/cliëntrapport en onderbouwt ‘evidence bases’ aan de hand van wetenschappelijke literatuur. 

Wat doet de docent?

  1. Geef de opdracht om een patiënt/cliënt met een geschikte casus te zoeken. 
  2. Geef feedback op de opgestelde leerdoelen. 
  3. Organiseer tussentijdse coachbijeenkomsten om de voortgang en eventuele knelpunten te bespreken. 
  4. Stimuleer studenten om regelmatig tussentijds te reflecteren op hun persoonlijke leerdoelen. 
  5. Geef feedback op het rapport. 

Kenmerken

Situatie: ,
Groepsgrootte: ,