Reflecteren volgens STARR(T)-methodiek
Met het reflecteren volgens de STARR(T)-methodiek blikken studenten tijdens en na een onderwijsperiode terug op hun handelen. De structuur van een reflectiemodel helpt studenten om diepgaand te reflecteren op hun handelen. De werkvorm ondersteunt daarmee persoonlijke groei en professionele ontwikkeling van studenten.
Wat leert de student?
De student leert reflecteren aan de hand van de structuur van de STARR(T)-methode. De methode geeft de student houvast waardoor hij/zij gestimuleerd wordt om het eigen handelen te analyseren. De student leert vervolgens de vervolgacties of handelingsalternatieven helder en SMART te formuleren.
Wat doet de student?
- Doorloopt vijf fases uit de STARR(T)-methode:
- Situatie
- Taak
- Actie
- Resultaat
- Reflectie
- (Transfer)
- Iedere fase kent verschillende vragen die de student beantwoordt en uitdiept.
- Beschrijft de essentie van wat hij heeft geleerd.
- Formuleert handelingsalternatieven en/of vervolgacties.
Wat doet de docent?
- Faciliteer een model zoals de STARR(T)-methode, zodat studenten houvast hebben bij het beschrijven van hun reflectie.
- Ondersteun het reflectieproces met verdiepende vragen.
- Check of studenten vervolgacties SMART formuleren en daarmee heldere persoonlijke doelen opstellen.
Variatiemogelijkheden
- Reflectiecyclus van Korthagen
- Model van triple-loop-leren
- Het ABCD-reflectiemodel
- De 5G’s-methode
Kenmerken