Casus uitwerken

Studenten krijgen een casus uit een relevante praktijksituatie. Door de casus uit te werken krijgen studenten een beter beeld van hoe de praktijk zich verhoudt tot de theorie en hoe het werkveld eruit ziet. 

Wat leert de student?

Door het uitwerken van een casus krijgt de student beter inzicht in hoe wetenschappelijke kennis van waarde kan zijn in de praktijk. Enerzijds draagt het uitwerken van een casus bij aan de vaardigheid om complexe situaties te analyseren en passende oplossingen aan te dragen op basis van wetenschappelijke kennis. Anderzijds biedt het de mogelijkheid om handelingen te oefenen en te automatiseren. 

Wat doet de student?

  1. Ontleedt de essentiële aspecten uit de casus en identificeert de probleemstelling.  
  2. Komt tot een oplossing voor of reactie op de probleemstelling. Maakt hierbij gebruik van bepaalde werkprocedures of methodieken en verwijst waar nodig naar wetenschappelijke literatuur. 
  3. Deelt de uitgewerkte casus en onderbouwing hiervan met de docent.
  4. Ontvangt en verwerkt eventueel de feedback. 

Wat doet de docent?

  1. Zoek relevante casussen.
  2. Geef de opdracht om een casus uit te werken. Geef eventueel toelichting op de criteria van belang voor de uitwerking van de casus of geef een rubric met beoordelingscriteria. 
  3. Ondersteun de studenten bij het uitwerken van de casus. Dit kan door beschikbaar te zijn voor vragen, tips te geven of alternatieve perspectieven aan te dragen. 
  4. Geef feedback (middels een rubric). 

Variatiemogelijkheden

  • Laat een casus op papier voorbereiden en uitspelen in de praktijk bijvoorbeeld middels een rollenspel of simulatie. 
  • Laat studenten in duo’s of kleine groepjes een casus uitwerken. 
  • Bespreek diverse casus plenair, en zoek naar overeenkomsten en verschillen 
  • Laat studenten zelf een casus inbrengen 
  • Geef jouw casusopdrachten niet in tekst aan studenten, maar spreek een bericht in of maak een video waarin de casus wordt toegelicht. 
  • Maak gebruik van opdrachtgevers uit de beroepspraktijk die hun casus inbrengen. Laat studenten hun oplossingen voorleggen aan de opdrachtgevers 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Assignments (Brightspace)
  • Pitch2Peer
  • Kenmerken

    Niveau van leren: , , ,
    Groepsgrootte: , ,