Kennismaken met studiegenoten

Een goede kennismaking met studiegenoten draagt bij aan een prettig en veilig leerklimaat. Deze drie werkvormen bieden studenten een verdiepende kennismaking met elkaar. 

Wat leert de student?

Studenten leren elkaar middels deze werkvorm kennen. Een kennismaking is belangrijk omdat een goed functionerende groep studenten veel van elkaar kan leren. Ook is een kennismaking bevorderlijk voor het geven/krijgen van feedback aan/van medestudenten. 

Wat doet de student?

Kennismaken aan de hand van je vingers: 

  • Duim: waar je goed in bent 
  • Wijsvinger: waar je naartoe wilt 
  • Middelvinger: waar je een hekel aan hebt 
  • Ringvinger: waar je trouw aan bent 
  • Pink: waar je nog klein in bent 

Kennismaken aan de hand van een voorwerp of foto: 

  • Studenten brengen iets mee dat typerend is voor hen. 
  • Vervolgens stelt iedereen zichzelf voor aan de hand van het meegebrachte voorwerp of foto.  

Kennismaken aan de hand van een dobbelsteen: 

  • Alle studenten bereiden zes vragen voor en nummeren ze van 1 tot 6. 
  • Om beurten mogen studenten dobbelen. 
  • Het aantal ogen van de dobbelsteen laat zien welk vraagnummer aan de beurt is. 
  • Medestudenten stellen hun vragen aan de dobbelaar.  

Wat doet de docent?

Je geeft studenten het woord en let erop dat studenten naar elkaar luisteren en elkaar waar nodig bevragen zodat ze elkaar ook echt leren kennen.

Kenmerken

Niveau van leren:
Werkvorm voor: