Poster maken

Bij deze werkvorm oefenen studenten met de leerstof door een poster te maken. Een poster is een grafische weergave van bijvoorbeeld een (wetenschappelijk) rapport voor een specifieke doelgroep. Op de poster wordt gebruik gemaakt van zowel tekst als afbeeldingen.  

Wat leert de student?  

Door het maken van een poster leren studenten informatie op een heldere en gestructureerde wijze weer te geven voor een specifieke doelgroep. 

Wat doet de student?  

  1. Maakt inhoudelijke keuzes over de informatie die op de poster moet worden weergegeven. 
  2. Bepaalt de stijl van de poster en beargumenteerd de ontwerpkeuzes.
  3. Maakt de poster.
  4. Deelt de poster en beargumenteerde ontwerpkeuzes met de docent.
  5. Ontvangt en verwerkt eventueel de feedback. 

Wat doet de docent?  

  1. Geef de opdracht om een poster te ontwerpen en geef toelichting op de criteria waaraan de poster moet voldoen. Geef bijvoorbeeld een format of geef een rubric met beoordelingscriteria. 
  2. Ondersteun de student bij het ontwerpen  van de poster. Dit kan door beschikbaar te zijn voor vragen, tips te geven of alternatieve perspectieven aan te dragen. 
  3. Geef feedback (middels een rubric). 

Variatiemogelijkheden

  • Laat studenten in duo’s werken  
  • Laat studenten feedback geven op elkaars poster, eventueel met behulp van een rubric. 
  • Laat studenten naar aanleiding van de feedback van medestudenten hun poster aanpassen. Hierdoor evalueren en reflecteren studenten tevens op hun eigen poster. 
  • Organiseer een plenaire sessie waarbij studenten hun poster kort presenteren. Zie ook de werkvorm productenpresentatie.
  • Laat studenten een poster maken van een theorie of model, of van de lesstof. 

Kenmerken

Groepsgrootte: , ,