Website ontwerpen
Bij deze werkvorm ontwerpt de student een website waarop hij weergeeft welke informatie hij heeft verworven over een bepaald onderwerp. Om een website te kunnen maken moet de student begrip hebben van de leerstof en deze kunnen toepassen. Wanneer de websites af zijn, presenteren studenten deze voor de docent en/of medestudenten.
Wat leert de student?
De student leert zoeken naar geschikte informatiebronnen en relevante artikelen over een bepaald onderwerp. Hij kan deze informatie in eigen woorden herschrijven en geschikt maken voor publicatie op een website. Daarnaast leert de student een website ontwerpen. Denk naast relevante inhoud ook aan het belang van grafisch ontwerp, indeling etc.
Wat doet de student?
- Zoekt relevante informatie over het onderwerp.
- Schrijft op basis van deze informatie geschikte webteksten (in eigen woorden).
- Bepaalt de stijl van de te ontwerpen website.
- Beargumenteert de gemaakte keuzes en legt deze vast.
- Maakt de website.
- Deelt de website en argumentatie van de ontwerpkeuzes met de docent.
- Ontvangt en verwerkt eventueel de feedback.
Wat doet de docent?
- Geef de opdracht om een website te ontwerpen en geef toelichting op de criteria waaraan de website moet voldoen. Geef bijvoorbeeld een format of geef een rubric met beoordelingscriteria.
- Ondersteun de student bij het ontwerpen van een website. Dit kan door beschikbaar te zijn voor vragen, tips te geven of alternatieve perspectieven aan te dragen.
- Geef feedback (middels een rubric).
Variatiemogelijkheden
- Laat de studenten in duo’s of kleine groepjes werken
- Laat studenten feedback geven op de website van medestudenten, eventueel met behulp van een rubric.
- Laat studenten naar aanleiding van de feedback van medestudenten hun website aanpassen. Hierdoor evalueren en reflecteren studenten tevens op het eigen ontwerp.
- Organiseer een plenaire sessie waarbij studenten hun website kort kunnen presenteren (zie ook de productenparade)
Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm
Kenmerken
Werkvorm voor: Formatief toetsen / handelen, Oefenen