Toetsvragen met antwoorden ontwerpen
Bij deze werkvorm maakt de student toetsvragen met bijpassende antwoorden over de leerstof en geeft hij feedback op de toetsvragen en antwoorden van medestudenten. Het opstellen van vragen met een bijbehorend antwoord ondersteunt de student bij het onthouden en begrijpen van de lesstof. Ook helpt de werkvorm hem de lesstof toe te passen en te analyseren.
Jij krijgt als docent meer inzicht in de manier van denken van studenten en je kunt je onderwijs hierop aanpassen.
Wat leert de student?
Door het ontwerpen van toetsvragen met bijpassende antwoorden en door feedback te geven op de toetsvragen van medestudenten herhaalt en verdiept de student zich in de leerstof. Tevens leert de student hoe je een goede toetsvraag maakt.
Wat doet de student?
- Formuleert toetsvragen met bijpassende antwoorden.
- Deelt de toetsvragen met medestudenten.
- Geeft feedback op de toetsvragen en antwoorden van medestudenten.
- Past op basis van de feedback de toetsvragen met antwoorden aan.
Wat doet de docent?
- Geef de opdracht om toetsvragen met bijbehorende antwoorden te ontwerpen. Geef toelichting op de criteria waaraan een toetsvraag moet voldoen. Stel het aantal te ontwerpen vragen (en antwoordalternatieven) vast.
- Ondersteun de studenten bij het ontwerpen van de toetsvragen. Dit kan door beschikbaar te zijn voor vragen, tips te geven of alternatieve perspectieven aan te dragen.
- Laat studenten feedback geven op toetsvragen van medestudenten. Organiseer het zo dat elke student van minstens één andere student de toetsvragen van feedback voorziet.
- Verzamel alle toetsvragen en bijpassende antwoorden en geef feedback.
- Stel een oefentoets samen van de ontworpen toetsvragen of neem bijvoorbeeld 3 toetsvragen op in het tentamen.
Variatiemogelijkheden
Laat de studenten in kleine groepen een oefentoets samenstellen en laat andere groepen de oefentoets maken.
Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm
Kenmerken