One-minutepaper
Met deze werkvorm geef je studenten de opdracht om tijdens of na een bijeenkomst, of op basis van bestudeerde literatuur, in één minuut de essentie van de leerstof op te schrijven. Hiermee kun je nagaan in welke mate de studenten de inhoud begrepen hebben.
Wat leert de student?
De student leert de leerstof of de inhoud van een college kernachtig samen te vatten.
Wat doet de student?
- Neemt deel aan de bijeenkomst of neemt vooraf aangereikte leerstof door.
- Schrijft binnen één minuut het paper.
- Levert het paper in of leest het voor.
Wat doet de docent?
- Bepaal of je tijdens of na een bijeenkomst (college, practicum, etc.) of aan de hand van literatuur de schrijfopdracht geeft.
- Vraag studenten de belangrijkste punten van de leerstof of bijeenkomst binnen één minuut schriftelijk samen te vatten. Stuur zo nodig met vragen als “Welke belangrijke vraag blijft onbeantwoord?” of “Wat zijn de implicaties van de conclusies?”.
- Laat de papers inleveren of voorlezen.
- Ga eventueel plenair in op de papers of nog openstaande vragen.
Variatiemogelijkheden
- Laat studenten feedback geven op elkaar paper.
- Laat studenten een one minute mindmap maken in plaats van een paper. Zie de werkvorm Mindmap maken.
Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm
Kenmerken
Werkvorm voor: Formatief toetsen / handelen, Voorkennis activeren
Groepsgrootte: Individueel