Elevator pitch

In een elevator pitch presenteert de student in heel korte tijd de essentie van een onderwerp, artikel, onderzoek of standpunt. 

Wat leert de student? 

De student leert kort en bondig te formuleren en een afweging te maken wat de belangrijkste boodschap is voor de doelgroep. De student weet de essentie binnen de tijd ‘dat je in een lift staat’ over te brengen. 

Wat doet de student? 

  1. Verdiept zich in een onderwerp, artikel, onderzoek of standpunt 
  2. Schrijft een korte pitch aan de hand van een aantal vragen. Bijvoorbeeld: 
    • Voor wie is het interessant? 
    • Wat kun je ermee? 
    • Wat is er nieuw aan? 
    • Wat wil je met je pitch bereiken? 
  3. Oefent de pitch is een subgroepje 
  4. Pitcht het standpunt in 1 à 2 minuten aan de hele groep 

Wat doet de docent? 

  1. Informeer studenten over wat een elevatorpitch is en reik desgewenst een onderwerp, artikel, onderzoek of standpunt aan. 
  2. Laat de studenten zich voorbereiden en in kleine groepjes de elevator pitch oefenen. 
  3. Geef iedere student 1 à 2 minuten om te pitchen. 
  4. Na de pitches: 
    • start een discussie over de verschillende standpunten, of 
    • evalueer met studenten de pitches en geef eventueel feedback 

Variatiemogelijkheden  

  • Laat de student de pitch opnemen op beeld. 

Tools die kunnen worden ingezet bij deze werkvorm

  • Kaltura Capture
  • Kaltura My Media
  • Assignments (Brightspace)
  • Pitch2Peer
  • Documentation Tool (H5P)
  • Kenmerken

    Groepsgrootte: